W dawnych czasach to statki były głównym środkiem transportu i przewożenia ludności na dalekie odległości. Dzisiaj straciły nieco na znaczeniu. Pomimo tego są bardzo często wykorzystywane do przewożenia ładunków na dalekie odległości. Statki muszą pokonywać niezrównane przeszkody zanim dotrą do określonego celu. Są stale narażane na działanie sił fizycznych. Jednymi z nich są siły oporu. Opór wody działa na statek niesamowicie niekorzystnie. Tych sił oporu jest niesamowicie dużo, opór falowy, opór wirowy, oprze tarcia czy opór kształtu to tylko niektóre z nich. Opór tarcia związany jest z lepkością wody, opór falowy jest skutkiem falowania. Opór kształtu jest związany ze zmianą kształtu statku pod wpływem jego działania. Najbardziej na te siły narażone są statki duże. Im bowiem większe ciało tym większe siły oporu. Dzisiaj powstają pierwsze całkowicie zautomatyzowane statki, które świetnie radzą sobie z takimi siłami oporu. Kierowane przez komputer żagle mogą zostać zwinięte gdy warunki pogodowe stają się niekorzystne.
Copyright @ 2010 Współczesna technika