Na pływający statek działa bardzo wiele sił fizycznych. Niektóre z nich ułatwiają mu żeglugę, inne wręcz przeszkadzają. Każdy statek musi stawić czoło ciśnieniu wody. Powszechne prawo fizyczne głosi, że ciśnienie wzrasta wraz z głębokością i zanurzeniem. Statki ładowne, które mają daleko wysunięte kadłuby mogą być narażone na zgniatające działanie sił ciśnieniowych. Inne siły pochodzą z fal, które uderzając w statek mogą spowodować jego uszkodzenie. Takie wypadki zdarzają się jednak bardzo rzadko ponieważ, statki są starannie konstruowane i przechodzą próby wytrzymałościowe. Siły ciśnienia mogą być jednak naprawdę niebezpieczne. Żegluga przy dużym falowaniu niesie za sobą pewne ryzyko. Opadający dziób uderza w wodę, takie siły uderzeniowe są bardzo niekorzystne. Takie siły nie muszą wcale zniszczyć jego kadłuba, wystarczy, że zmienią jego kształt, a tym samym objętość. Może się więc tutaj pojawić niemały problem, szczególnie wtedy, gdy statek jest maksymalnie załadowany. Przeciwdziałanie temu polega na odpowiedniemu wzmacnianiu kadłuba.
Copyright @ 2010 Współczesna technika